Friday, November 1, 2013

Mask yang murah untuk dapatkan kulit cantik

Jeng.. jeng... jeng... inila post pertama aku sjak bertahun meninggalkan dunia blog hehe...

dah lama rasanya tak ber'blog... lme... ooo sangat lama.... dah 4 tahun rasanya...

hehe, sejak-sejak sambung belajar (degree) dekat unisza terus tak sentuh blog dah eh...

alasan.... sangat sibukkkkkk,.... sangat malassss... dan yang paling utama adaalah hehe.. line wifi yang tersangatlah lembab di universiti..... sbb tula malas nak ber'blog...

Ok sekarang biar aku beri resepi untuk korang semua yer untuk buat mask yang sangat senang dan murah dan paling penting selamat...  untuk makluman korang semua kulit aku tak delah cantik sangat pon.. dan tak delala putih melepak n licin gebus.... tp alhamduillah sejak dua menjak ni makin kurang jerawat tapi tak delah kulit yang perfect merfect yang aku dambakan tu hehe... tapi kira ok la ckit dari zaman remaja dahulu kala... huihhh jrawat pnuh muka, almaklumlah remaja... hormon tak seimbang, maka berlumba-lumbalah jerawat naik kat muka... mimpi ngeri tol hehe...

Bahan yang semulajadi je yang aku guna... alasannya.... sebab bahan yang semulajadi tak akan rosakkan kulit kita walaupun kulit kita jenis yang sensitif... jadi bila guna bahan semujadi.. tiada keraguan.. serta halalan toyyiban hehe...

Bahan-bahan:

Oat
Madu
Susu segar
Air kosong

cara yang paling senang dan cepat ialah campur saja oat dengan air panas.. tunggu hingga oat jadi lembut.. dan skrubla muka anda tu perlahan.. selepas itu biarkan seketika menjadi mask..dan basuh dengan air bersih....

tapi oat agak kasar, memang tak lekat sangat la kalau buat mask... jadi cara yang paling senang.. blend dlu oat tu sehingga menjadi serbuk seperti tepung.... aku ikut cara ni, aku blend dalam senggenggam kemudian simpan dalam bekas kecil.. senang nanti bila nak guna... kelebihan serbuk juga ialah mask lebih menjadi dan susah tanggal.. pastu boleh je letak air suam pon dah jadi paste dah,, letak je atas muka.. sangat mudah yer...


kalau korang rajin.. campur je serbuk oat tu dengan madu... tera,matlah bagus sebab madu boleh lembabkan kulit, madu juga antibakteria, jadi kurang bakteria maka kurangla jerawat hehe...

oat sangat la sesuai untuk kulit berminyak.. sebab oat boleh serap minyak... memang best la bila pakai mask ni sebab muka aku memang jenis berminyak.. bila dah pkai selalu, kulit muka jadi kurang berminyak.. tapi yang paling bestnya kulit muka jadi lebih cerah.... oat tu sebenarnya memang boleh cerahkan kulit sebab mampu meratakan warna kulit kita dan juga kurangkan kesan selaran matahari... memang la aku suka sebab kulit muka aku ni memang la selalu sunburn sebab aku ni penunggang motosikal... nak beli kereta tak mampu lagi, jadi memang la terdedah kat cahaya serta persekitaran yang kurang bersih bila naik motor huhu...

kalau yang nak kulit cerah.. sila la campur oat dengan susu.. tempek je kat muka.. insyaAllah nampak perbezaannya hehe...


serbuk macam ni la bila kita dan blend oat tu.. guna je blender kat rumah tu untuk blend, tapi pastikan blender tu bersih.. kang ada kesan cili pulak.. nanti nak sapu muka rasa pedih pulak..

camni la rupanya bila dah sapu oat tu jadi mask.. biarkan selama 15-30 minit pastu bilas je dengan air suam atau air biasa je.. tapi kalau air biasa susah ckit nak tanggal....


ok selamat mencuba

No comments:

Post a Comment