Monday, November 4, 2013

Resepi Jus Carrot

Assalammuaikum..

Hari ini dengan sopannya LM memberi salam dulu sebelum berbicara yer hehe...

Ok.. sekarang LM tengah gila dengan jus carrot...

kenapa... mengapa dan pasaipa...

sebab sedap la hehe.. dan yang paling penting.. jus yang sangat menyihatkan...

tak semestinya semua sayur tak sedap ok.. percayalah, LM pon bukan peminat sayur... tambah-tambah lagi sayur hijau..

dalam seminggu ni dah 5 hari minum... rasanya... fuiyooo marvellous... sedap kotttt... kalah jus kat restoran tau muahahaha... pasan tol aku nih...

resepinya tersangatlah mudah yer kawan-kawan...









Bahan-bahan yang diperlukan:-

Lobak merah (Carrot)

Susu segar atau susu pekat manis (f&n)

Gula (jika gunakan susu pekat manis tidak perlu tambah gula pon xpe)


Cara-caranya :

Kupas kulit sebiji carrot tu elok-elok dan basuh.. kalau ikut islam, selawat 3x lagi bagus...

Potong dadu carrot tu.. saiz, ikut suka korang la, kalau nak bagi blender jadi halus cepat, potong kecik.. kalau malas potong besar cikit, tapi nak blender tu amek masa lama cikit la yer...

ada banyak cara sebenarnya :-

1. masukkan carrot dan sedikit setengah cawan air kosong (air masak) dan tambah gula 1 1/2 camca teh atau 2 sudu.. ikut suka anda la yer... kurang manis lagi bagus.. pastu dah blender halus, tapis kan je.. pastu korang akan dapat lebih kurang setengah cawan la yer.. tambah je susu segar sampai jadi ckup secawan.. kacau-kacau dan siap...

2. masukkan carrot dan air kosong sahaja atau dengan gula... kalau tanpa gula lagi sihat.. blender dan tapis... settle... tapi yang ni tak berkrim la yer macam yang kat atas...

3. masukkan carrot dan secawan susu segar... blender halus dan tapis.. nak minum terus pon boleh.. kalau rasa tak manis, boleh tambah susu pekat manis ikut selera anda yer...

4. masukkan carrot dan air kosong dan 2-3 sudu susu pekat manis... ikut selera anda la yer, kalau takut terlalu manis.. bubuh je 2 sudu.. pastu kalau tak manis boleh je masukkan lagi lepas dah tapis nanti... tak ada masalah... boleh adjust hehe...

jeng jeng.. inilah hasilnya...



pilih je salah satu cara diatas... ikut jenis mana yang korang minat la yer..

opppsss, lupa la pulak... untuk 'carrot pulp' atau saki baki lobak merah yang ditapis tu korang jangan buang.. boleh je korang guna untuk buat mask atau buat skrub kat tangan dan seluruh anggota badan korang.. jagan membazir yer... gunakan sehabis baiknya hehe... jangan risau kalau ada kesan susu dan gula sebab semua tu tak bagi kesan buruk pon kat kulit kita.. malah gula yang kita dok guna tu boleh je nak buat skrub muka kita, tak payah beli mahal-mahal eh skrub hehe...

sekian saja... tata.. titi.. tutu...



10 comments:

  1. Replies
    1. xbolela la xgune blender...cakap je

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Kalo xde blander tumbok okai lesung batu hahahha

    ReplyDelete
  3. Klu x tapis then trus minum mcm tu bleh je kan

    ReplyDelete
  4. sy xmakan sayur tp carrot susu mmg tip top..

    ReplyDelete