Tuesday, May 25, 2010

-PeNGaNgKuTaN uNiK-


LM dulu masa dekat universiti selalu naik bas keranda... bestttt.... best sebab bas tu unik, kat terengganu je ada tau... best sebab bas ni masuk terus dalam universiti.. kalau nak pergi shopping kat mydin ke kat bandar ke senang hehe.. tak payah nak penat-penat berjalan kaki ke perhentian bas.. jauh jugak kot dari asrama ke perhentian bas depan universiti.. dah pkai bedak cantik-cantik, penat berjalan dah cair mekap hehe... rugi kan.. bukan murah bedak.. 

Terdapat 2 jenis pengangkutan yang paling unik di Kuala Terengganu iaitu bas bandar dan beca yang boleh didapati dengan mudah di sekitar Kuala Terengganu. Kedua-dua pengankutan ini amat popular di kalangan pelancong yang berkunjung ke terengganu khususnya di kalangan pelancong asing.

Di atas ini boleh dilihat seorang pemandu beca di bandar Kuala Terengganu yang selesa dipanggil dengan gelaran "pok cik" yang masih setia memberikan pekhidmatan beca walaupun di tengah cuaca yang panas terik dan hujan lebat.


Ruang dalam bas bandar terengganu


Ini merupakan bas bandar di kota kuala terengganu. Di mana ia hanya boleh dilihat di sekitar bandar kuala terengganu. Inilah yang menjadi salah satu tarikan utama bagi pelancong dalam dan luar negara kerana keunikannya. bas ini juga digelar sebagai bas keranda kerana rupanya yang diperbuat daripada kayu-kayan. rekaan dalamannya juga dihias indah dengan ukiran yang amat cantik dan dilengkapi dengan peralatan kayu termasuklah kerusinya yang juga terdiri daripada kayu juga.


No comments:

Post a Comment