Tuesday, May 18, 2010

-MasJiD KRiSTal-


Keunikan Masjid Kristal di Pulau Wan Man, tidak jauh dari muara Sungai Terengganu memang tidak dapat dinafikan. Selain rekabentuknya yang lain dari yang lain, bahan bahan yang digunakan untuk membinanya juga dikatakan berbeza dengan masjid masjid yang pernah didirikan diserata negara ini. Pembinaannnya dikatakan banyak menggunakan marmar, kaca dan kristal.



Menambahkan lagi keunikannya ialah susun atur suasana persekitarannya. Mungkin keterapungannya di atas sungai sudah tidak dianggap unik kerana reka letak sebegitu telah didahului beberapa masjid lain.

Antaranya ialah masjid Tengku Tengah Zaharah di Kuala Ibai, Terengganu, masjid Putrajaya dan beberapa yang lain yang diistilahkan sebagai masjid terapung. Tetapi belum ada mana mana masjid di negara ini, atau mungkin di seluruh dunia, yang di jirani belasan masjid lain dalam jarak yang sangat dekat sepertimana yang berlaku di Pulau Wan Man. Selain Masjid Kristal, pulau yang tidak sampai sebatu panjang itu turut dipenuhi dengan lebih 20 monumen lain. Sebahagian besarnya direkabina menyerupai bentuk masjid masjid terkemuka dunia, termasuk dari Russia, China, Turki, palestin, India dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment